Jeg ved ikke om alle har bemærket det, men afhentning af haveaffald er nu en obligatorisk del af den kommunale renovationsordning. Det betyder, at vi alle betaler for den – uanset om vi bruger den eller ej. Med tanke på, at foreningen bruger 14-18.000 kr. på at få afhentet haveaffald, så giver det anledning til at overveje fremtiden for vores lokale ordning. Det tænker jeg vi skal have en snak om på generalforsamlingen, når vi en dag har mulighed for at forsamles.
Indtil da kan jeg kun anbefale, at alle benytter den kommunale løsning i videst muligt omfang, således at udgiften til afhentning af haveaffald minimeres.
Følgende gælder for den kommunale ordning:
- Der hentes haveaffald hver 14. dag i perioden 1. marts til 30. november
- Der kan enten anvendes en 140 L plastbeholder (kan bestilles her: Bestil beholder til haveaffald | Lyngby-Taarbæk Forsyning (ltf.dk) (maks. 25 kg), eller papirsække (maks. 15 kg)
- Grene må også gerne bundtes
- Der er ingen overgrænse for hvor mange papirsække, der afhentes
- Haveaffald skal stilles ud senest kl. 7 på tømmedagen
- Yderligere info: Villa og rækkehus | Lyngby-Taarbæk Forsyning (ltf.dk)
Forslag til genanvendelse af det gamle affaldsstativ: Flyt det om i haven, sæt en papirsæk i, og så anvende det til haveaffald.
Mvh.
Niels
Jeg mener efterhånden ikke, vi savner flere affaldsbeholdere foran vore huse. Men jeg støtter Niels’ opfordring med den drejning, at vi forsøgsvis lader kommunen afhente mest muligt af vores haveaffald i sække eller bundter. Så må vi til efteråret evaluere, om det fungerer godt nok til vort trods alt beskedne behov. Lidt af skidtet kan vi jo nok også godt lade formulde i et hjørne af vores haver, som bidrag til et “Vildere Ligustervænge”.
Mvh
Kaj